PRIS & PRODUKTCYKELN Produktcykeln „r den tid en produkt h†ller p† marknaden dvs tills den ers„tts av en ny, modernare eller p† annat s„tt f”r„ndrad gentemot den tidigare. Produktcykeln kan indelas i olika stadier. 1: Introduktionsstadiet Det f”rsta stadiet d† f”rs„ljningen „r liten, kostnaden h”g. Det „r d† man m†ste best„mma om priset skall vara relativt h”gt eller l†gt. Om priset „r l†gt fr†n b”rjan „r det stor risk f”r att man „r tvungen att h”ja priset efter ett tag och det ogillas naturligtvis av konsumenterna. F”r att komma runt detta kan man anv„nda sig av sk indroduktionsrabatter f”r att locka till sig och skapa en kundkrets. En annan f”rdel med l†ga priser „r att konkurrenter inte lockas att f”lja efter med snarlika produkter. Om man d„remot s„tter priset relativt h”gt f†r man snabbt igen sina produktutvecklingskostnader samt att risken f”r prish”jningar „r liten. Tyv„rr lockar man konkurrenter att b”rja s„lja liknande varor till priser som liknar ens egna. 2: Tillv„xtstadiet F”rs„ljningen stiger snabbt samtidigt som kostnaderna f”r att tillverka produkten sjunker och d„rigenom ”kar vinsten. Ibland mycket kraftigt, detta „r naturligtvis det mest l”nsamma stadiet f”r f”retaget. 3: Stabiliseringsstadiet Samtidigt som f”rs„ljningen ”kar ”kar ocks† konkurrensen och l”nsamheten b”rjar stagnera. Mot slutet av stabiliseringsstadiet sjunker f”rs„ljningen samtidigt som kostnaderna inte kan s„nkas mera. Konkurrensen kanske ”kar och d† minskar l”nsamheten ytterligare. 4: Avvecklingsstadiet ˇven kallat nedg†ngsstadiet „r produktcykelns sista stadium. Efterfr†gan minskar snabbt och man f†r anse produkten vara f”r†ldrad. Produkten g†r med f”rlust och b”r tas ut ur sortimentet. En ny produkt kommer i r„tt tid om den totala oms„ttningen av den gamla och den nya produkten blir n†gorlunda j„mn. Om den kommer f”r tidigt „r det inte s„kert att marknaden „r mogen den, och l”nsamheten blir troligtvis liten eller ingen. Kommer den f”r tidigt kommer den gamla produktens l”nsamhet inte bli tillr„ckligt h”g. Det b„sta l„get f”r en ny produkt borde vara i b”rjan p† stadium 3 (stabiliseringsstadiet). Den gamla produktens 3:a blir d† den nya produktens 1:a & 2:a. Priset p† olika produktvarianter N„r ett f”retag s„tter priset p† en produkt tar dom h„nsyn till kundernas efterfr†gan. Olika k”pargrupper har olika prisk„nslighet. M†nga produkter finns i lyx & standardvariant. Lyxvarianten v„nder sig till kunder som inte „r s† prisk„nsliga, medans standard- varianten v„nder sig till den normala konsumenten som „r mera prisk„nslig. Prisk„nsligheten „r inte lika stor vid ink”p av reservdelar och tillbeh”r. Detta beror p† att priset „r l„gre „n ink”pspriset och p† att man oftast inte har n†gra alternativ. Har man k”pt t ex en dator „r man oftast bunden att k”pa reservdelar av samma f”retag. F”retagen tar oftast ut h”gre vinstprocent p† tillbeh”r och reserv- delar „n p† sj„lva produkten. N†got som ocks† f”rekommer „r sk lockvaror. Det „r varor som s„ljs mycket billigt, ibland „nda ner till ink”pspris. Ideen „r att folk ska k”pa lockvarorna och „ven f† med sig andra varor "av misstag" s† att s„ga. Exempel p† lockvaror i daglivaruhandeln „r kaffe & k”tt. Inom datorbranchen „r t ex disketter och skrivarpapper vanliga lockvaror.